سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سئو

الکسا چیست؟

    نظر

رتبه الکسا چیست؟

ابتدا باید بگوییم الکسا چیست؟ الکسا یک وب سایت بین المللی و یکی از شرکت های تابعه آمازون است.

 

الکسا با استفاده از داده های ترافیکی، میلیون ها سایت را در اینترنت رتبه بندی می کند و لیستی از محبوب ترین سایت های اینترنت به نام رتبه بندی الکسا ایجاد می کند. رتبه الکسا سایت در واقع نشان دهنده محبوبیت سایت نسبت به سایت های دیگر است. به عبارت دیگر رتبه الکسا میانگین تعداد بازدیدکنندگان سایت و تعداد صفحات مشاهده شده از همان سایت است. هرچه رتبه شما به رتبه یک نزدیکتر باشد، رتبه سایت شما بهتر می شود.

 

الکسا چیست؟

رتبه الکسای جهانی و رتبه الکسای ایران

این سایت در رتبه بندی الکسا در رتبه بندی جهانی و ملی رتبه بندی شده است. در رتبه بندی الکسا، برای بسیاری از سایت ها، مکان بازدیدکنندگان نیز ارزیابی می شود. سایت هایی که بازدید شده اند، صاحبان آنها می توانند اطلاعات مکان بازدیدکنندگان را ببینند. رتبه بندی ترافیک سایت در کشوری که اکثر بازدیدکنندگان در آن قرار دارند نمایش داده می شود (بر اساس نمونه های الکسا). این اطلاعات مکان لزوماً با کشوری که سایت در آن میزبانی شده است یکسان نیست.

 

اگر رتبه کشوری سایتی نمایش داده نشود، به این معنی است که الکسا داده های نمونه مورد نیاز برای ردیابی ترافیک آن سایت را ندارد. در نظر داشته باشید که استاندارد رتبه سایت الکسا رتبه جهانی الکسا است و رتبه ملی السا در اولویت نیست. به عنوان مثال، رتبه الکسای ایران در یک سایت ایرانی زمانی نمایش داده می شود که حجم قابل توجهی از اطلاعات در دسترس بازدیدکنندگان باشد.

 

رتبه جهانی و کشوری الکسا

معیار رتبه الکسا چیست؟

رتبه بندی الکسا بر اساس نمونه ای از میلیون ها کاربر است. رتبه بندی الکسا بر اساس داده های ترافیکی به دست آمده در طول سه ماه نمونه گیری است. کاربرانی که وارد سایت می شوند به صورت جداگانه دسته بندی می شوند. بازدید از صفحه تعداد کل درخواست هایی است که کاربران برای مشاهده یک سایت ارسال کرده اند. با این حال، چندین درخواست به یک آدرس به عنوان یک بازدید در همان روز توسط یک کاربر ثبت می شود. سایتی که بیشترین ترکیب بازدیدکنندگان واحد و بازدید از صفحه را داشته باشد در رتبه اول الکسای سایت قرار دارد. البته برای اطمینان از صحت داده ها از الگوریتم های نرمال سازی نیز استفاده می شود.

 

نکته دیگر این است که رتبه بندی الکسا فقط برای دامنه ها است. رتبه بندی الکسا شامل زیر دامنه ها و صفحات فرعی نمی شود مگر اینکه یک زیر دامنه را به عنوان صفحه اصلی یا صفحه وبلاگ خود تعریف کنید. به عبارت دیگر، اگر آدرسی را به عنوان صفحه اصلی سایت یا وبلاگ تعریف کنید، آن آدرس در رتبه بندی الکسا قرار می گیرد و از دامنه اصلی در رتبه بندی جدا می شود.

 

یکی دیگر از عواملی که در تعیین رتبه الکسای سایت موثر است، مدت زمان حضور کاربر در سایت و مرور آن است. مدت زمانی که کاربر در سایت شما صرف می کند و تعداد دفعاتی که وارد صفحات دیگر شما می شود، بر رتبه سایت در الکسا تأثیر می گذارد.برای رتبه بندی سایت در الکسا محدودیت هایی وجود دارد. الکسا نمی تواند سایت هایی با ترافیک کم را به طور دقیق رتبه بندی کند زیرا اطلاعات کمی در مورد ترافیک آنها وجود دارد. بنابراین ممکن است هنگام مشاهده چنین سایت هایی با پیغام No Data مواجه شوید.

 

اهمیت رتبه بندی الکسا برای سایت شما

در اینجا چند نکته در مورد اهمیت رتبه بندی الکسا وجود دارد: مزایای استفاده از الکسا

مقایسه با رقبا: می توانید محبوبیت سایت خود را با سایر رقبا مقایسه کنید و این می تواند به شما ایده هایی برای بهبود سایت بدهد.

 

پتانسیل تجاری یک سایت را شناسایی کنید: اگر قصد دارید محصولات یا خدمات کسب و کار خود را تبلیغ کنید، بررسی رتبه سایت خود در الکسا به شما کمک می کند ترافیک سایت را مقایسه کنید و از سایت های کم بازدید جلوگیری کنید.

 

یافتن وبلاگ های مناسب برای انتشار محتوا: اگر می خواهید با انتشار مقاله در سایت های دیگر ترافیک ورودی به سایت خود ایجاد کنید، رتبه الکسای سایت به شما نشان می دهد که آیا سایت مورد نظر با موضوع مورد نظر مرتبط است یا خیر.

 

در این مقاله می توانید در مورد راه های بهبود رتبه الکسا خود مطالعه کنید.

 

ابزار الکسا

چگونه رتبه سایت را در الکسا ببینیم؟

برای مشاهده رتبه سایت در الکسا می توانید وارد صفحه ابزار ترافیک الکسا شوید. وظیفه این ابزار نمایش رتبه الکسای سایت است. در این ابزار رتبه سایت در الکسا به همراه رتبه سایت های دیگر نمایش داده می شود.

 

ابزاری که سایت الکسا برای بررسی رنگ الکسا در وب سایت به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده است، علاوه بر مشاهده رتبه سایت در الکسا، می توانید برای تجزیه و تحلیل رتبه سایت نیز از آن استفاده کنید. این ابزار رتبه بندی الکسا اطلاعات بیشتری در مورد ترافیک سایت ارائه می دهد.

 

ابزار تحلیل الکسا

تاثیر رتبه الکسا بر سئو

از رتبه الکسا می توان به عنوان ابزاری برای مقایسه رقبا استفاده کرد، اما به طور کلی تاثیری در سئو سایت ندارد. برای بررسی تاثیر رتبه الکسا در سئو به دو نکته اشاره می کنیم:

 

اولین نکته این است که ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند که رتبه الکسا همان رتبه بندی گوگل است، اما این یک تصور اشتباه است. رتبه بندی الکسا هیچ ارتباطی با رتبه بندی گوگل ندارد.

نکته دوم اینکه هیچ ارتباطی بین الکسا و گوگل وجود ندارد و کاملا جدا کار می کنند. رتبه بندی گوگل بر اساس محتوای مرتبط با جستجو است و برخلاف رتبه بندی الکسا، رتبه بندی گوگل بر اساس ترافیک نیست.

بنابراین تاثیر رتبه الکسا در سئو ثابت نشده است.